Biavler begynderkursus 2019

Biavler begynderkursus 2019

Begynderkursus i Malt Herred Biavlerforening

Opstart onsdag den 13. marts kl. 19.00 til 21.45

Pris 500 kr inkl. undervisningsmaterialer og lokalt medlemsskab af Malt Herreds Biavlerforening.

Tilmelding til: Ejvind Andersen mail: elander03@gmail.com / evt. mobil nr.: 2323 3220

Tilmelding senest: søndag d. 8.03.2019

 

Kursusbeskrivelse

Vi afholder begynderkursus for nye biavlere. Har du interesse i/for bierne og biernes forunderlige liv, livsførelse, bi-sygdomme, og biernes pasning, så tilmeld dig. Allerede 1. år kan du selv passe et par bifamilier og høste din egen honning og du lærer lidt om honningens behandling.

Vi sætter fokus på "biernes fødegrundlag" samt vigtigheden af, at planterne omkring os bliver bestøvet. Gennemgang af de forskellige stade- og rammetyper.

Den teoretiske del afvikles overvejende over 5 aftener.

Første teoriaften: onsdag d. 13. marts 2019 kl. 19.00 til ca. kl. 21.45

De efterfølgende teoriaftner: onsdag d. 20. marts, d. 27. marts, 03. april og 10. april 2019.

Sted: (Ved 9-10 tilmeldinger), Skolestuen, Sønderskov slot (Sønderskovgårdsvej 2, 6650 Brørup). Ved færre tilmeldinger slår vi os sammen med Vamdrup Biavlerforening, så i klubhuset, Skodborg Stadion, Stadionvej 16A, 6630 Rødding.

Efterfølgende "Årets gang i bigården" tager udgangspunkt i skolebigården/ havehuset ved Sønderskov Hovedgård, Sønderskovgårdsvej 2, 6650 Brørup

Efterfølgende tilbydes kursisterne, at følge årets gang i skolebigården.
Første aften i skolebigården: onsdag d. 24. april kl. 18.30 (herefter hver onsdag aften kl. 18.30). (sidste aften i skolebigården: onsdag d. 28. august. )

”udvintring” af bierne og Biernes pasning.

Honningfratagning, – slyngning og honningens behandling.

Bidronningen, hvor kommer bidronningen fra? Hvordan skaffer vi rolige bier?

Forebyggelse af bisygdomme.(Vi ser på nemt-kendelige bi-sygdomstegn, og hvad gør vi så)

Indvintring og varroabehandling.

Vi tilstræber at "vi i fællesskab" laver nogle nye bifamilier, som nybegynderne kan købe.

Vi har også bifamilier med gode produktionsdronninger,der kan købes i foråret 2019.

Vi udleverer det nødvendige kursusmateriale og har bidragter til de, der ønsker at deltage i åbent bigård / årets gang i skolebigården.