Arrangementer

Biaktiviteter 2020/2021

Onsdag d.    25.11.20: Bi-træsløjd, opstart/ønsker: Lav dine egne rammer og magasiner.

Lørdag d.     12.12.20: Oxalsyredrypning af Sønderskov-bierne (overvejende for nye biavlere.)

Lørdag d.     20.02.21: "Udvintring" af Sønderskov-bierne (Mød op-overvejende for 1+ biavlere.)

Torsdag d.   11.03.21: Bi-begynderkursus (Husk tilmelding - 8.03.).

                      (Herefter følgende teoriaftener: d.18. Marts, 8.+ 15. + 22. april).

Fredag d.     23.04. 21:  Gourmetaften, ”Honning i køkkenet”   (Husk tilmelding -16.04).

Torsdag d.   22.04.21: Første møde i skolebigården på Sønderskov (kl. 18.30 til ca. 21).       

                      (Herefter hver torsdag aften kl. 18.30 - ca. 21 hele sommeren).

Lørdag d.     05.06. 21: Honningfratagning (kl. 7) og - slyngning (kl. 8).

Lørdag d.    19.06. 21: Åben bigård, Honningslyngning, pandekager og jordbær.(kl. 13 til kl. 16).

Torsdag d.  05.08.21: Bigårdsbesøg og biernes foretrukne blomster, hos Flemming og Marlene (Kongeå Honning).

Onsdag d.   22.09.21: Generalforsamling og honningbedømmelse i Malt Herreds Biavlerforening.

Søndag d.   26.09.21: Æblefestival på Sønderskov.

Lørdag d.    06.11.21: Bag dine egne honningkager (arr.: Kalle Klockmann)

Lørdag d.    11.12.21: Oxalsyredrypning af Sønderskov-bierne (overvejende for nye biavlere.)

 

 

Bi-træsløjd

Et projekt fra sidste vinter.

Du kan fremstille bi-materiel, eller kom til en god bisnak.

Vi giver en kop kaffe/ forfriskning.

Tid: onsdage i nov, dec,  jan, feb, marts, kl. 19.00/  Sted: Tirslundvej 39, 6650 Brørup.

Ønsker du selv at fremstille bimateriel, f.eks. magasiner, rammer, aflæggerkasser m.m. er der rådgivning og værktøj til rådighed.

Pris: Du betaler eget materialeforbrug.

Planlægger: Carsten Vikjær, tlf. nr.: 40289306

Oxalsyredrypning af Sønderskov-bierne

Lørdag d. 12. december 2020: kl. 14. Oxalsyredrypning af Sønderskov-bierne -

Overvejende for 1+ forrige års "nybegyndere"men alle foreningens medlemmer er velkomne!

Vi mødes i havehuset, hvor vi får en snak om bierne, og hvorfor vi oxalsyre-drypper lige nu.

Nye biavlere bedes give besked om hvor mange bifamilier de har, og I får så en passende mængde oxalsyre-sukkervand med hjem til "egendrypning" (I husker nok: 3-3,5 ml. pr. tavlegade).

M.H.B. giver lidt Gløgg, et par æbleskiver og en kop kaffe.

Planlægger: Lars og Ejvind (pris: gratis)- tilmelding på mobil nr. 23233220

Forårs eftersyn i skolebigården

Lørdag d. 20. februar 2020: Overvejende for 1. års biavlere+ forrige års "nybegyndere"

Foretager vi årets aller-første "rigtige" eftersyn i skolebigården.( Hvis vejret tillader det).

Vi ser om bierne har overlevet vinteren? Er bifamilierne store nok? Biernes foderstand, og hvad gør vi hvis bierne ikke har foder nok?Vi sikrer at bierne kan komme ud af flyvesprækken. Hvad kan vi gøre for at "peppe" bidronningen lidt op? og hvad kan vi gøre hvis bifamilien er "alt for lille"

Planlægger: Lars og Ejvind (pris: gratis)

Gourmetaften "Honning i køkkenet"

Fredag den 23. april 2021 kl. 1800

Gourmetaften, i Herregårdskælderen på Sønderskov Herregaard, Sønderskovgaardsvej 2, 6650 Brørup.

Vi får inspiration til brug af honning i hverdagskøkkenet, men også til finere madlavning.

Byd ægtefællen på en hyggelig aften i bivenners lag, hvor kokken Preben Madsen forkæler dine smagsløg. Pris: kr. 300,- per person, som skal betales ved tilmeldingen (mobilpay 30267538 Ejvind Andersen)

Tilmelding senest 15. september til Lars Christensen 2726 4707 pr. SMS eller mail larsgrondal@outlook.com 

Planlæggere: Lars  Christensen

Åbent bigård i skolebigården

Lørdag d. 19. juni 2021: Åbent bigård i skolebigården - ( fra kl. 13 til kl. 16).

Malt Herreds biavlerforening inviterer i samarbejde med Naturskolen på Sønderskov til:

Honningslyngning, hvor alle er velkomne, får lov til at deltage i processen omkring honningslyngning. Der er tændt bål, hvor I selv får lov til at bage pandekager, som kan spises med nyslynget honning! I skal også smage jordbær med nyslynget honning!

Hvis vejret tillader, kan vi "gå ned i en bifamilie" Hvordan ser en normal bifamilie ud? vi ser på bi-larverne og prøve at finde bidronningen, hvordan ses forskel på arbejderbier og droner?

Arrangementet er gratis, og der kan købes øl, vand og kaffe.

Bigårdsbesøg og biplanter hos Kongeå Honning

Torsdag d. 05. august 2021: Bigårdsbesøg:

Vi mødes hos Flemming og Marlene, Sønderskov Møllevej 6, 6600 Vejen kl. 18.
Flemming præsenterer hans bigård, og sammen fortæller de om biplanter og hvad bierne foretrækker hen over året. Er vejret med os kan vi se pragtbuksebien grave gange og flere andre vilde bier i haven.

Honning kage bagning

Lørdag d. 6. november 2021: Honningkagebagning:

Kalle præsenterer grund-dejen til "rigtige" honningkager, men også en hurtig dej til honningkager. Sted og tidspunkt følger.

Tilmelding til Kalle